Online-Präsentation im Rahmen der INTED 2023 Conference in Valencia (Spanien).
PowerPoint Präsentation inkl. Ergebnissen aus der dazugehörigen Sli.do Umfrage im Rahmen des 21. E-Learning Tag der FH Joanneum
Poster im Rahmen des 21. E-Learning Tag der FH Joanneum
Präsentation im Rahmen des 10. Tag der Lehre der FH Oberösterreich
Präsentation im Rahmen der internationalen European Fist Year Experience Conference (EFYE) 2022.
Training the teaching staff is especially challenging at universities of applied sciences. A significant portion of the lecturers usually teach part-time while at the same time pursuing careers in their respective fields of work. In this contribution, we present the results of a survey on technology enhanced learning (TEL). The Center for Teaching Excellence (CTE) of CAMPUS 02 UAS implements services to support its heterogenous group of part-time teachers as well as full-time lecturers. They include services for creating educational videos, cross-curricular training series, and more. Despite all these efforts, collaboration between the CTE and the teaching staff could still be improved.
To find out what further measures the CTE can take to support the teaching staff in general and in developing and implementing TEL we conducted a survey among all part-time lecturers. The survey aims to investigate the respondents’ attitudes towards digital media and the implementation of TEL and find out which services provided by the CTE have already been used. We expect to not only learn about how TEL is and can be implemented, but also about the current digital literacy level of our teaching staff.
eCampus marks an important step towards cross-university collaboration and advancement of technology enhanced learning (TEL) at Styrian universities.
It is an e-service containing more than 50 use cases, or practical applications, which help lecturers find the right TEL methods to help students reach the intended learning outcomes. Those use cases are classified into six categories (course management, creating learning materials, conduct face-to-face teaching, conduct online teaching, performance assessment and feedback, and technology enhanced course concepts) and come with detailed descriptions, basic information, and practical tips for implementation. All use cases are licensed under CC-BY 4.0 and can be filtered according to categories such as levels of learning taxonomy addressed, forms of feedback, and group size to help lecturers find the right method for their classes.
eCampus and its most important features, such as the structures of the use cases and the possibilities for interaction, will be presented on a poster, allowing for an in-depth discussion with the participants on their experiences with TEL methods, user engagement and further development of eCampus.
Am Studiengang für Innovationsmanagement wurde eine innovative Englisch-Lehrveranstaltung konzipiert und im Jahr 2020 erstmals durchgeführt. Das Poster erklärt Aufbau und Besonderheiten dieses Kurses
In diesem Poster werden Möglichkeiten und Methoden vorgestellt, wie Gruppenarbeiten im Rahmen von mehrstündigen Online-Lehrveranstaltungen innovativ und flexibel umgesetzt werden können. Gerade online ist die
Zufriedenheit der Studierenden bei kollaborativer Zusammenarbeit oft nicht sehr hoch. Dieser Beitrag deckt Gründe für diese Unzufriedenheit auf und versucht diesen durch den Einsatz von innovativen Tools entgegenzuwirken. Präsentiert und gegenübergestellt werden verschiedene Tools für die synchrone Kollaboration in Online-Räumen, insbesondere aus dem Bereich des Projektmanagements und des Ideenaustauschs. Diese Tools wurden auch
aufgrund von Erfahrungen der kollaborativen Arbeit in Netzwerken ausgewählt, von deren Erkenntnissen bei der Teamarbeit auch die Hochschullehre profitieren kann.
Präsentation im Rahmen des Tags der Lehre der FH St. Pölten